شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Saturday, 27 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۸۴۹۶
تاریخ انتشار : ۱۱ : ۱۳ - ۰۶ خرداد ۱۳۹۷

به گزارش دیباچه، مراسم تشییع پیکر زنده یاد ناصر ملک مطیعی صبح یکشنبه ۶ خرداد در محل ساختمان شماره ۲ خانه سینما با حضور جمعی از هنرمندان و حضور گسترده مردم برگزار شد.

علی دهکردی رییس انجمن بازیگران سینما در ابتدای مراسم و در میان شعارهای مردم که به انتقاد از سیاست های صدا و سیما پرداختند،گفت: همه ما برای بدرقه یکی از درخشان ترین های سینمای ایران دور هم جمع شده ایم. ناصر ملک مطیعی ۴۰ سال به مردم و خاک خود احترام گذاشت. امروز برابر کسی قرار گرفته ایم که به ما یاد داد سکوت بُرنده ترین اسلحه است.

محمد متوسلانی بازیگر سینما در سخنانی بیان کرد: «صحبت درباره ناصر زمان زیادی می‌خواهد و جایش اینجا نیست، فقط متأسفم که دوستی عزیز و هنرمند را از دست دادیم که می‌توانست برای سینمای ایران بسیار مفید باشد. تاریخ درباره او و کسانی که ظلم کردند قضاوت خواهد کرد.»

پژمان بازغی هم به عنوان یکی از سخنرانان مراسم گفت: من سینمای ایران را با ملک مطیعی، فردین و وثوقی شناختم که ۲ نفر از آنها را دیگر نداریم. قدر پیشکسوتان را بدانیم. من آخرین نفری بودم که ملک مطیعی را دیدم او مثل ماه شده بود.

همچنین فریدون جیرانی از محسن امیریوسفی خواست روی صحنه بیاید. امیریوسفی گفت: بر سر جنازه فرمون سینمای ایران باید یادی کنیم از قیصر سینمای ایران. چند ساعت پیش با بهروز خان صحبت کردم و یک پیام داشت. صدای بهروز وثوقی را ضبط کردم که برای شما پخش می کنم سپس  بعد از 40 سال صدای وثوقی در جمع ایرانیان در وطن پیچید. 

براساس آنچه کانال سینما منتشر کرده متن سخنان وثوقی به این شرح است: «سلام می کنم به مردم عزیزم، سلام ایران. من بهروز هستم. بهروز وثوقی شما. چهل سال است که دور از وطن و مردم هستم و بعد از 40 سال صدایم در بین مردم پخش می شود. آن هم در خاک وطنم ولی ناراحتم که باید با غم و اندوه با مردمم صحبت کنم. در اندوه از دست دادن یک بزرگ. یک برادر. یک پیشکسوت. یک استاد. یک ناصر ماندگار. یک ناصر ملک مطیعی که او هم بعد از من چهل سال منتظر ماند. من امروز داغدار از دست دادن برادری هستم که به آرامش رسید. ناصر عزیز در وادی تجرد دل غربت زده ام در مسیر زندگانی جسمانی با تو دلخوش بودم. اینک ای استاد و پیشکسوت هنری ام که سال های گذشته در کنار هم مثل دو برادر کار کردیم، من در غم از دست دادنت در این غربت غریب دور از وطن مرثیه گویت شده ام. ناصر عزیز 30 سال بر پرده سینما محبوب دل مردم بود و چهل سال بیرون از پرده باز هم محبوب مردم ماند و حالا ناصر پیش ما نیست. ناصر رفت پیش فردین عزیز، رفت پیش شاعر سینما، پیش علی حاتمی، رفت پیش بزرگانی که سینمای ایران را ساختند و تحویل جوانان امروز دادند. در آخر ناصر و فردین این نازنین ها ستون های محکم سینمای ایران خواهند ماند. روحشان شاد.»

پرویز پرستویی بازیگر سرشناس سینِما و تلویزیون در انتقاد از رفتار صدا و سیما با ملک‌مطیعی گفت:‌ «صداوسیما که از پول بیت‌المال تأمین می‌شود باید منصفانه‌تر رفتار کند. چرا پس از ۴۰ سال از ناصر ملک‌مطیعی خواستید به تلویزیون بیاید و اینگونه با او رفتار کردید؟ در ساعات گذشته صدا و سیما یادش افتاده از ناصرخان بگوید، درست پس از مرگش.»

پرستویی نوک پیکان انتقاداتش را به سوی مهران مدیری هم گرفت و گفت: «آقای مهران مدیری در برنامه خودشان از مهمانان می‌پرسند عاشق شده‌اید یا نه؟ سئوال من از او این است که آیا می دانست ناصر ملک مطیعی به دلیل عشقی که به مردم داشت به برنامه او رفته بود؟ چرا برنامه او پخش نشد؟ مگر این طور بوده که آقای ملک مطیعی برای آمدن به صدا و سیما التماس کرده باشد؟ اینکه می گویید از بالا به ما دستور داده اند یعنی چه؟ آن بالا کیست که چنین دستوری داده باشد؟»

او در پایان خطاب به اهالی سینما گفت: «ما بسیار قدرتمند هستیم و نباید یاران خود را از دست بدهیم. بیایید قدر پیشکسوتان خود را بدانیم. اگر دیشب امکان داشت که ناصر را از تلویزیون پخش کنند در همه این سال‌ها هم می‌شد که تصویر او پخش شود.»

سعود کیمیایی روی صحنه آمد که فیلم «قیصر» را با بازی ملک‌مطیعی کارگردانی کرده‌ است. کیمیایی گفت: «در حالی که ناخوشم باید می‌آمدم تا با ملک‌مطیعی وداع کنم.»

کارگردان «سربازهای جمعه» درباره سختی کار فیلمسازی در ایران هم صحبت کرد: «اینجا فیلمسازی سخت است اما ما مانده‌ایم. آنکه اینجا مانده سختی بسیار می‌کشد و به همین دلیل من به ناصر ملک‌مطیعی تعظیم می‌کنم. من «قیصر» را با او کار کردم و دیگر بخت یارم نشد که همراهش باشم.»

او در ادامه به تحسین پرستویی پرداخت و گفت: «پرستویی بی‌پروا حرف می‌زند. درود بر کسی که نمی‌ترسد. ترس دشمن جسارت است. از آدم‌های ترسو بترسید آن‌ها دروغ می‌گویند.»

فیلم «قیصر» به کارگردانی مسعود کیمیایی سال ۴۸ به سینِما عرضه شد. بهروز وثوقی، جمشید مشایخی و ناصر ملک‌مطیعی در این فیلم بازی کردند. عباس کیارستمی سازنده تیتراژ «قیصر» بود.

در این مراسم امیرعلی پسر ناصر ملک‌مطیعی درباره آرزویی صحبت کرد که با فیلم «نقش نگار» به تحقق رسید. او گفت:‌ «آرزو داشتم پدرم را روی پرده سینِما ببینم. آقای عطشانی بازی در فیلم «نقش نگار» را پیشنهاد داد و من می‌خواستم به آرزویم برسم. در دورانی که فیلم توقیف شد پرویز پرستویی بسیار کمک کرد و مردانه پشت پدرم ایستاد. حجت‌الله ایوبی هم بسیار به ما کمک کرد و من به آرزویم رسیدم. یک بار پدرم را بردم و عکسش را بر سردر سینِما نشانش دادم و او از شادی بغض کرد.»

انتقاد از صداوسیما بخش دیگری از صحبت‌های فرزند ناصر ملک‌مطیعی بود. او در این باره گفت: «وقتی پدرم زنده بود، صداوسیما نگذاشت تصویرش پخش شود، حال سؤال من این است که چرا تصویرش را همراه با خبر مرگ او در شبکه‌های تلویزیونی پخش می‌کنند؟ چرا تصویر یک هنرمند پس از مرگش از تلویزیون پخش می‌شود اما در زمان حیات در حالی که دوست دارد تصویرش پخش شود، این اتفاق نمی‌افتد؟»

حجت‌الاسلام آهنگران در پایان این بخش از مراسم نماز را بر پیکر ملک‌مطیعی خواند و در ادامه پیکر این بازیگر فقید با حضور پرشور مردم راهی قطعه هنرمندان بهشت زهرا شد.




نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
گفتگو دیباچه با رئیس موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس

یکی از چشم انداز‌های میان مدت موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس، راه اندازی فرودگاه صحرای طبس است

۱۴:۳۲  -  ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
به بهانه پخش سریال "نون خ"، دیباچه بررسی کرد

آیا احیای طنز‌های تلویزیونی، تضمینی بر بازگشت مخاطب به سمت صداوسیماست؟

۱۷:۲۰  -  ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
مسئول کمیته رتبه‌بندی مرشدان فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در گفتگو با دیباچه:

ورزش زورخانه ای باید به المپیک راه پیدا کند/ هزاران سال است ورزش باستانی از موسیقی و آوای حماسی بهره می‌برد

۱۷:۵۴  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳